10 דברים שרציתם לדעת על חודש שבט • דוד גדנקן

    דוד גדנקן No Comments on 10 דברים שרציתם לדעת על חודש שבט • דוד גדנקן
    8:46
    02.05.24
    אתר קול חי No Comments on טראמפ מתייחס למהומות: "צריך להביס את הרדיקליים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מחר (רביעי) נחוג את ראש חודש שבט. 10 דברים שרציתם לדעת על חודש שבט.

    א. בספר זכריה (פרק א' פסוק ו') נאמר:  "ביום עשרים וארבעה לעשתי עשר חודש, הוא חודש שבט בשנת שתים לדריווש, היה דבר ה' אל זכריה בן ברכיהו בן עדוא הנביא לאמר".

    ב.  חודש עשתי עשר דהיינו החודש האחד עשרה למנין החודשים המתחיל בניסן. למנין החודשים המתחיל בתשרי חודש שבט הינו החודש החמישי.

    ג.  לראש חודש שבט יש אסמכתא המוזכרת בתורה (ספר דברים פרק א' פסוק ג') שם נאמר: "ויהי בארבעים שנה בעשתי עשר חודש, באחד לחודש, דיבר משה אל בני ישראל ככל אשר צוה ה' אותו אליהם". זוהי הפתיחה לדברי המוסר שמוסר משה לכלל ישראל בטרם פטירתו, לפי הציווי האלוקי אליו. באחד לחודש האחד עשר הוא ראש חודש שבט.

    ד.  מקור השם שבט הינו השפה העתיקה –האכדית, זו שהייתה שפתם של גולי בבל. שם החודש המקורי היה שבטו ((SHABATU . כמה פירושים למילה האכדית האחד: שבטו היא הפועל מכה. על שום שבתקופה זו הרוחות הנושבות מרבות להכות בטבע. איכא דסברי ה"הכאה" הינה של גשמי הברכה היורדים בתקופה זו. ישנה סברה שהמלה שבטו הינה מטה – ענף זמורה. על שום מה? על כי ענף זה מסמל את פריחת האילנות בחודש זה.

    ה.  מזלו של חודש שבט הוא: הדלי. כיוון שזה חודש בו רבים הגשמים, הבורות מתמלאים ושאיבת המים נעשית באמצעות הדליים, כנאמר (ספר במדבר פרק כ"ד פסוק ז'): "יזל מים מדליו וזרעו במים רבים…וגו'".

    ו.  ראש חודש שבט יכול לחול רק בימים שני, שלישי, רביעי, חמישי ושבת. דהיינו לעולם לא יחול בימים ראשון או חמישי. בחודש שבט 30 ימים.

    ז.  מקובלים רבים סוברים כי בראש חדש שבט, נתן הקב"ה את ספר דברים למשה רבנו. לדעתם, על פי הקבלה זו הסיבה שחז"ל השוו יום זה (ר"ח שבט) ליום מתן תורה.

    ח.  מבחינה יהודית שני סממנים עיקריים לחודש שבט. הראשון והעיקרי הינו ט"ו בשבט. ידועה המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל מתי חל ראש השנה לאילנות (כמובן הנפקא מינה הינה לענין שנת מעשרות וכד'). ההלכה נפסקה כבית הלל שראש השנה לאילנות חל בט"ו בשבט. להזכיר את המשנה במסכת ראש השנה (פרק א' משנה א) "ארבעה ראשי שנים הם: באחד בניסן ראש השנה למלכים ולרגלים, באחד באלול ראש השנה למעשר בהמה, באחד בתשרי ראש השנה לשנים ולשמיטין וליובלות לנטיעה ולירקות, באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי, בית הלל אומרים – בחמישה עשר בו" וההלכה היא לפי בית הלל. הסממן השני הינו "שבת שירה" שבת בה אנו מודים על נס חצית הים בסיפור יציאת בני ישראל ממצרים.

    ט.  בחודש שבט יש אירועים רבים הקשורים להיסטוריה של עם ישראל  נזכיר רק כמה מהם: ימי זכרון לרבי זושא מאניפולי (ב' שבט) לבאבא סאלי (ד' שבט) חסידי גור מקיימים ההילולה לזכר מייסד החסידות שלהם רבי יהודה אריה ליב אלתר (השפת אמת) שנפטר בה' שבט. יום פטירת הרבי מקוצק, מנחם מנדל מקוצק בכ"ב שבט. נזכיר גם ייסוד היישובים בארץ ישראל: ירוחם שבנגב נוסדה בד' שבט, הישוב בבקעת הירדן "מחולה" ולא נשכח את ייסודה של כנסת ישראל בירושלים בט"ו בשבט. היסטורי נזכיר גם את האינקוויזיציה בספרד מחד ומנגד הקמת ביל"ו התנועה להתיישבות יהודית "בית יעקב לכו ונלכה " ועוד ועוד .

    י.  חודש שבט הינו צומת אקלימית בין סיום החורף הארץ ישראלי לבין סממנים ראשונים של בוא האביב (פריחת השקדיה וכד'). נאחל לעצמנו שהשתא ימשיכו בחודש שבט גשמי הברכה, ולמרות הקורה לעם היהודי בגולה ובארץ נתבשר בו בשורות טובות, ישועות ונחמות.



    0 תגובות